Tuesday, March 15, 2011

Novel : Aku dan dirimu (part 3)

Aku panic skejap, kot2 surat dari cikgu Yunos, merangkap cikgu disiplin sekolah. Aku rasa setakat ni belum ada aktiviti yang aku buat melanggar peraturan sekolah, walaupun ada dalam perancangan... hehehehe...tapi hati tenang disebabkan dua perkara, pertama hari ni hari ahad, n sekolah cuti... dan yang kedua, rupa surat tu langsung x gaya surat rasmi... tengok bentuk surat pun aku dah mula dapat mengagak mesti perempuan yang bagi ni...

kemusykilan melanda diri, sebab sepanjang usia aku ni, aku x pernah terima surat dari kaum hawa, termasuk ibu ku sendiri. Mau taknya, ibu ku bukan reti menulis (warga emas lahir 1938, susah time tu, dah la kena kawen muda sbb takut di rembat oleh askar jepun, so pendidikan pun x seberapa). Berbalik kepada kes surat pertama aku terima ni, aku mula-mula pelik, surat ke pembaris.. dengan rupa paras cam pembaris, lebih panjang daripada pembari 30cm, aku terkedu... bukan terkedu sbb rupa paras surat ni, tapi terkedu siapalah si gadis yang nak tulis surat ni...

"woit u-t (panggilan paling pendek untuk Sayuti), betul ke surat ni hok aku?, ke mu salah orang?" Persoalan yang aku lemparkan kepada rakan merangkap posmen pertama ku.. "mu cuba baca molek depan tu, bukan nama mu ke tu?" balasan kepada soalan aku dah diperolehi. aku mula bergegas berlari balik ke dorm, sambil mata rakan-rakan ku melihat kelibat larianku yang mcm monyet dapat bunga...aku menuju ke toilet, cepat2 kuncikan pintu sebab aku x mau orang skodeng aku...

Saat aku membaca setiap perkataan, aku mula berteka teki, siapalah perempuan yang nak berkawan rapat dengan aku ni.. dengan rupa paras xdenye, harta pun xde (masih belajar tingkatan dua, duit biasiswa belajar ader ar). ada dua lembaran, satu surat nak berkenalan n ajak aku dating buat pertama kalinya, dan satu lagi lirik lagu May - Suci. aku hayati bait-bait lirik lagu tu, dan aku mengerti, sebuah persahabatan yang suci ingin dihulurkan kepadaku... aku takut bercampur gembira, takut kalo aku menjadi umpan kepada perempuan kelab ABC tu, tapi gembira dengan kehadiran seorang insan bernama wanita ingin mengenaliku dengan lebih rapat... di akhir surat, dia cuma menulis namanye, Khaty... aku kena cari siapa wanita memiliki nama indah ni...

"Oih Mali, dah dah la tu... jom main bola pulak" suara garau Stuyer sambil mengetuk pintu tandas menghilangkan awan angan-angan aku.. cepat-cepat aku lipat semua surat tu dan masukkan dalam poket seluar... Boleh ke aku main tanpasebarang gangguan angau aku ini......

bersambung


(p/s : untuk tatapan, lagu May - Suci untuk semua)
Alangkah indah kehidupan ini
Jika saling mengasihi
Kita hulurkan persahabatan
Dengan niat suci

Alangkah indah oh jiwa nurani
Jika saling menyayangi
Tuhan tidak memandang wajahmu
Tapi di hatimu

Bersihkanlah jiwa dengan amalan
Yang mendekatkan kita kepada yang Esa
Aku redha apa yang ditakdirkan-Nya

Bersamalah kita berdoa
Semoga cinta kau dan aku
Bisa tembus ke pintu syurga
Berkat rahmat-Nya

Cinta yang berlandaskan suci
Tidak pernah mungkiri janji
Sama-sama menanggung rindu
Dan jujur selalu
Hingga ke akhirnya
Suci dan setia

No comments:

Post a Comment