Monday, March 14, 2011

Novel : Aku dan dirimu (part 2)

woit... jom, minum petang...makan kuih 'batu'!!! jeritan kuat kawan sedaerahku, Sayuti @ Stuyer memecah keheningan petang, taktala air liur aku dah merebak ke sluruh bantalku. mujurla aku ada bantal spare yang aku rembat kat dorm kosong dlu.

dah setahun aku di sekolah sains ni, langsung aku lupakan kenangan aku ketika lari dari sekolah agama dulu. 'Survival' aku di sekolah ni agak berjaya kesnya ; aku ditempatkan di bilik orang junior (form 1& form 4 baru masuk). Paling aku x dapat lupakan bile aku tgk kawan-kawan setingkatan ngan aku kena buli basuh baju 3 baldi seorang pasal men hoki dalam dorm. dah la kena basuh, ada plak sluar kecik abg senior yang bersemut... mungkin siptom awal kencing manis dah ada, atau dia menyorok bekalan makanan di celah pakaiannya, aku x pasti.

"oit, nak gi makang ke dok ni" tanya Stuyer kat aku. aku melompat dari katil double decker trus mencapai selipar berlari ibarat Watson Nyambek ke tandas, sambil membilas muka dan basahkan rambutku. Kadang-kadang aku x paham kenapa Stuyer mengajak aku pergi ke dewan makan untuk membelasah kuih batu (kuih pau kacang, tapi keras gile), mungkin dia dahaga minda sebab duk mengarang surat cinta untuk kekasihnya, Nana. Hmm...terpana minda aku seketika bila melihat mukat Stuyer yang bukan main hepi, sambil ditangannya ada sampul surat kaler biru. mau x terpana, aku masih solo, dan aku x dapat pengganti kepada Zalia yang begitu mesra kepadaku. Sentimen pempuan membenci lelaki ketika sangat kuat sampai siap ada kelab ABC (Anti Boys Club), walhal masa tu si ahli kelab ni melayan lagu2 dan backstreet boys. ABC membawa slogan untuk tidak ber'kapel' dan aku pada mulanya marah, marah kerana aku dah la tak ensem macam Stuyer, apa lagi aku bole jaja kat perempuan. Tapi aku ketepikan permasalahan kumpulan ABC ni, sebaiknya aku cuba fokus untuk memikirkan cara untuk menelan kuih batu tu nanti.

Aku tau dalam perjalanan nanti, Stuyer akan melalui persimpangan Aspura (asrama putera) , dewan makan dan Aspuri (asrama puteri). Dari jauh, aku dapat melihat kelibat Nana yang sedang menguntumkan senyuman untuk Stuyer. Aku tengok muka Stuyer yang mula merah, sambil mengawal kehenseman dengan membetulkan bingkai cermin matanya. Nana juga tidak keseorangan, ada kawan yang tinggi lampai bercermin mata menemaninya, dan aku kenal perempuan tu. Walaupun dia bukan sekelas denganku tapi aku arif benar dengan raut wajahnya yang merupakan salah seorang daripada ahli ABC (aku tak tahu namanya). Aku x berfikir panjang untuk meninggalkan Stuyer lalu menepuk bahunya yang aku pergi masuk ke dewan makan dulu.

Riak muka teman Nana tadi berubah bila aku menyusun langkah menjauhi mereka. Aku x mahu rupa parasku dijadikan modal untuk ahli kelab ABC ni ketika membentangkan minit mesyuarat nanti. di dalam dewan makan, aku terlihat kelibat Tun sedang cuba memamah kuih pau tu sambil ditemani Fadli. Tun melambai-lambai tangannya menyuruh aku bersama mereka. Tun pun salah seorang kawan sedaerah aku di sekolah ini, bersama-sama menaiki bas yang x seindah nama untuk pulang ke kampung halaman. sambil cuba mengenyangkan diri dengan kuih dan air Teh O, Tun bersembang pasal sukan ragbi dan persiapan beliau untuk MSSD (majlis sukan Sekolah Daerah). aku sanjung Tun, badan kecil, baru tingkatan dua tapi di padang cukup lincah.

"Mali...ooo Mali... mung nak surat ke? " tanya si Stuyer yang sedang menuju ke meja kami. Surat apa yang Stuyer maksudkan?

Bersambung.....

1 comment:

  1. setakat ni... ok.. no komen.. teruskan usaha anda.. cayok2!!

    ReplyDelete