Monday, March 14, 2011

Novel : Aku dan dirimu (part 1)

Hirupan segar udara pagi menyamankan minda aku yang berkecamuk dek perangai aku sendiri. Sekolah ini merupakan sekolah ketiga dalam tempoh dua bulan aku mencecah usia 13 tahun. Bukan kerana aku ni tergolong daripada budak-budak nakal, tapi aku menakalkan minda aku, kononnya aku ni masih perlu berada di bawah ketiak ibu ku. Hahahaha, tergelak aku seketika mengenangkan taktik aku untuk lari dari sekolah agama tu... bukan sekolah agama tu x besh... tapi terlalu jauh... lebih kurang 3 jam perjalanan dari kampungku... ahhh...teringat kembali si Norzalia. Saat aku tinggalkan meja dan kerusi di kelas 1 Fatah, aku merenung mukanya yang kesedihan.. yerla, aku dah mengenalinya lebih dari sebulan, apatah lagi kedudukan mejaku hanya sebelah mejanya..

Aku pun x paham kenapa ketika itu, aku lebih mudah untuk berkawan dengan zalia daripada rakan-rakan yang lain. aku x nafikan wajahnya yang manis, ayu disaluti tudung labuh... aduh, aku dah simpan cita-cita nak tulis surat cinta untukmu zalia.... bukan seperti sekarang, handphone ada, internet ada... yang ku ada ketika itu lembaran kertas kajang A4, dan sedikit bedak dashing aku letakkan untuk beri kewangian walaupun bahasa ku tidak seindah bau bedak tu... akhirnya surat tu ke tong sampah jugak....

Norzalia dan aku ibarat langit dan bumi... dia terlalu sempurna, x salah kalo aku samakan dia seperti bidadari dari syurga. sedangkan aku hanya lelaki berkulit legam, kurus, bibir tebal. bukan seperti hero remaja yang menjadi pilihan anak mudi ketika tu... tapi aku x tau kenapa zalia bersungguh nak berkawan denganku.. mungkin ketika tu aku jujur, atau aku ni anak orang susah, tiada harta, malahan aku ke asrama sekolah agama ni pun mak aku sibuk meminjam sana sini... kesian mak aku, sejak ayahku pergi kerana menerima jemputan tuhan ketika usiaku masih kecil, mak aku kena besarkan aku dan karenah aku ni. Zalia banyak membantuku ketika aku perlukan belaian kasih sayang seorang wanita untuk gantikan tempat ibuku seketika.. anehnya, zalia tak lokek dalam pertolongannya, terutama sekali pemadam yang selalu aku 'pow' dari dia, tapi dia x pernah memarahi aku, sebaliknya dia melemparkan senyuman paling indah buatku... ahhh... zalia, maafkan aku. aku memilih untuk tak berjauhan dari ibuku...hehehehehehe....

'Hah, berangan pulak, dah sampai ni, jangan pkir nak berhenti sekolah lagi. Bukan senang nak sekolah sains ni' - abang no 3 duk membebel sambil mengeluarkan barang dari kereta Nissan Sunny. aku terdiam, mampu kah aku untuk kekal lebih lama disini...

Bersambung.......

No comments:

Post a Comment